راهنمای خرید فرش کودک | بهترین انتخاب با کمترین هزینه

راهنمای خرید فرش کودک | بهترین انتخاب با کمترین هزینه

بلاگ - راهنمای خرید فرش ۲۸ بهمن ۱۳۹۹
زمان مطالعه: ۷ دقیقه

یکی از مهم ترین عناصر دیزاین اتاق کودک، خرید فرش کودک است و از سوی دیگر علاوه بر زیبایی باید به فکر دوام و جنس آن نیز باشید. در این راهنمای انتخاب فرش کودک با شما خواهیم بود تا تجربه ی خوبی از خرید برای فرزند دلبندتان داشته باشید.

راهنمای خرید فرش کودک | بهترین انتخاب با کمترین هزینه

به‌راحتی می‌توان تصور کرد که کودکان و فرش‌ها چندان هم با یکدیگر کنار نمی‌آیند. مطمئناً اکثر ما چنین خاطره‌ای در ذهن داریم که کودکی یک لیوان شربت آلبالویی را روی فرش ریخته و یا با دست‌های شکلاتی تمام فرش را لک کرده است. به همین دلیل، احتمالاً بسیاری از افراد فکر می‌کنند که شاید بهتر است فرش‌ها را به خاطر کودکان تا چند سالی جمع کنند. یا به جای فرش کودک فقط از لمینت و سرامیک استفاده کنند.

اما واقعیت این است که فرش کودک می‌تواند انتخاب بسیار مناسبی برای دکوراسیون اتاق کودک  شما باشد. حذف فرش از اتاق کودک به لحاظ منطقی کاملاً صحیح است، اما با این کار راحتی و آسایش را هم حذف می‌کنید. کودکان کوچک حتی به زمین بدون فرش هم رحم نخواهند کرد. اصلاً تعجب نکنید اگر دیدید که روی پارکت را خراش انداخته‌اند، رنگ کرده‌اند و به طور خلاصه حسابی کثیف کاری به راه انداخته‌اند.

راهنمای خرید بهترین فرش اتاق کودک

تنها موضوعی که اهمیت دارد این است که بدانید در خرید فرش کودک چه عواملی را باید مدنظر قرار دهید. زمانی که می‌خواهید بهترین فرش را برای اتاق کودک خود انتخاب کنید باید به موارد مختلفی توجه کنید. اگر یک اتاق بازی مجزا هم برای کودکان خود در نظر گرفته باشید، این موضوع باز هم اهمیت پیدا می‌کند. ازآنجاکه اتاق بازی محل پر ترددی است، بسیار مهم است که سطحی نرم و ایمن برای کودکان ایجاد کنیم. پس در این مقاله همراه ما باشید تا شما را با یک فرش کودک مناسب آشنا کنیم.

به جنس فرش کودک توجه کنید

نوع الیافی که برای فرش خود در نظر می‌گیرد، بر نوع بازی و فعالیت‌های کودکان بسیار تأثیر می‌گذارد. معمولاً اغلب والدین به دنبال فرشی برای اتاق کودکان خود هستند که بسیار مقاوم باشد و از طرفی کثیفی‌های احتمالی بچه‌ها را هم به‌خوبی پنهان کند. فرش‌های نایلونی عموماً یکی از انتخاب‌های رایج والدین است، چرا که دوام بالایی دارند و به لحاظ هزینه هم مقرون‌به‌صرفه هستند. اما ببینیم چه الیافی برای فرش کودک بیشتر استفاده می‌شوند.

انواع فرش

به‌طورقطع، نوع و جنس فرش نقش عمده‌ای در نوع عملکردش خواهد داشت. سه نمونه عمده و رایج بافت فرش وجود دارد که پلی‌استر، نایلون و triexta را می‌توان نام برد. هر سه نمونه جزو فرش با بافت مصنوعی قرار می‌گیرند. شاید بگویید فرش‌هایی که از پشم استفاده می‌کنند کیفیت بهتری دارند، اما باید بدانید که چنین فرش‌هایی به‌هیچ‌عنوان برای انتخاب فرش کودک مناسب نیستند.

فرش‌های پلی‌استر به لحاظ قیمت بسیار به‌صرفه هستند و مقاومت بالایی هم دارند. فرش‌های نایلونی نرم‌تر، زیباتر و پرتنوع‌تر از فرش‌های پلی‌استر هستند و البته مقاومت بالایی هم دارند. فرش‌های triexta که آخرین نوع تکنولوژی در بافت فرش هستند، بسیار مقاوم‌تر و نرم‌تر از دو نمونه قبل هستند. یک مزیت دیگر این نوع فرش‌ها این است که با محیط‌زیست هم سازگاری دارند و می‌توانند رضایت افراد مختلف را جلب کنند.

فرش های فریز یک نمونه مناسب دیگر است که گره‌های زیادی هم دارند و برای مناطق پر رفت و آمد مناسبند. البته قیمت این نمونه فرش‌ها در مقایسه با نمونه‌های پیشین چندان مقرون‌به‌صرفه نیست.

فرش‌های مدولار

فرش‌های مدولار یا کاشی فرش‌ها، فرش‌های جدید هستند که اخیراً هم طرفداران بسیاری پیدا کرده‌اند. این فرش‌ها تکه‌های مربعی یا هر نوع شکل هندسی دیگر هستند که افراد می‌توانند همچون کاشی آن‌ها را کنار هم قرار دهند و به‌راحتی جابه‌جا کنند. مزیت این نوع فرش‌ها به عنوان فرش کودک این است که در صورت نیاز می‌توان تکه‌ای از آن‌ها را جدا و تعویض کرد.

البته کاربرد این نوع فرش‌ها بیشتر برای دفاتر اداری و مکان‌هایی است که تردد بالایی دارند. اما می‌توان از آن‌ها در اتاق کودک، حمام و دستشویی و غیره هم استفاده کرد.

فرش کودک چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

راحتی و نرمی فرش

کودکان بیشتر زمان خود را در اتاقشان می‌گذرانند و بیشتر بازی‌‎های خود را روی زمین انجام می‌دهند. یک فرش کودک نرم و راحت می‌تواند احساس بسیار بهتری نسبت به زمین سفت و ناراحت به آن‌ها القا کند.

نکته‌ی مثبت دیگری که در مورد فرش‌ها وجود دارد این است که آن‌ها صدا را به خود جذب می‌کنند. این موضوع زمانی که دوستان فرزند شما برای بازی دور هم جمع شده‌اند، کاملاً محسوس است. در چنین شرایطی خواهید دید که صدای جیغ و فریاد آن‌ها چقدر کمتر در فضای خانه پخش می‌شود.

اهمیت نوع رنگ در فرش کودک

درست است که باید به سلیقه‌ی کودک خود اهمیت دهید، اما بهتر است در انتخاب فرش اتاق کودک منطقی عمل کنید. هنگتم خرید فرش به این موضوع فکر کنید که چه رنگی می‌تواند آثار لک و کثیفی را کمتر نشان دهد. رنگ‌های گرم و ملایم کرم قهوه‌ای می‌توانند لکه‌ها را به‌خوبی مخفی کنند. اگر فرش شما تکه‌هایی رنگ تیره هم داشته باشد عالی است. البته چنین رنگ‌هایی ممکن است فضا و جو اتاق کودک شما را تغییر دهد. برای همین می‌توانید از دکوراسیونی با رنگ‌های شادتر استفاده کنید تا فضا را مناسب کند.

نوع بافت فرش در اتاق کودک

فرش‌ها به خاطر بافتی که دارند، محلی عالی برای جمع کردن گرد و خاک هستند. پرزهای فرش و گردوخاک‌هایی که روی آن‌ها می‌نشینند در بیشتر مواقع می‌توانند حساسیت ایجاد کنند. به همین دلیل بهتر است در انتخاب فرش کودک به نوع بافت فرشی که خریداری می‌کنید، بیشتر توجه کنید.

فرش‌های loop pile فرش‌هایی هستند که بافت‌هایی گرهی دارند و بدون پرز هستند. این فرش‌ها با وجود استحکام بالایی که دارند، معمولاً برای کودکان کمی ناراحت‌کننده و سفت هستند. از طرفی فرش‌های Cut pile فرش‌هایی هستند که بافت بلند و نرمی دارند و از این لحاظ احساس بهتری به کودکان می‌دهند.

نکته مهم دیگر این است که فرش اتاق کودک را باید مرتب جارو کرد تا گردوخاکی که روی سطح فرش قرار می‌گیرند را از بین برد. اگر کودک شما آلرژی یا آسم دارد بهتر است به جای فرش‌های نخی از فرش‌هایی که پلاستیک بیشتری دارند استفاده کنید.

کیفیت فرش کودک

کیفیت خوب فرش موضوع بسیار مهمی است. قبل از خرید فرش اتاق کودک حتماً تحقیق جامعی در مورد نوع جنس و کیفیت فرش‌ها و شرکت‌های مختلف انجام دهید.

استفاده از لایه‌های محافظ را فراموش نکنید

لایه‌های محافظی در بازار وجود دارند که می‌توان آن‌ها را روی مبلمان و فرش قرار داد. این لایه‌ها که از جنس پلاستیک یا پارچه هستند، هدفشان این است که از اثاث خانه در مقابل گرد و خاک و آلودگی‌های احتمالی جلوگیری کنند. این لایه‌ها می‌توانند انتخاب مناسبی برای حفاظت از فرش کودک باشند. معمولاً این لایه‌های محافظ از کیفیت مطلوبی برخوردار هستند که به‌سادگی پاره یا پوسیده نمی‌شوند.

از چه فرشی برای اتاق کودک استفاده نکنیم

همان‌طور که گفتیم، جنس و نوع فرشی که می‌خواهید به عنوان فرش کودک انتخاب کنید بسیار مهم است. درواقع این فرش‌ها چیزی هستند که کودکان شما بیشترین زمان خود را روی آن‌ها می‌گذرانند. پس راحتی آن‌ها را نباید به‌هیچ‌عنوان دست کم گرفت. جنس برخی فرش‌ها به‌گونه‌ای است که در محیط‌های پر تردد دوام زیادی ندارند و یا بافتی زمخت و سخت دارند که ممکن است به پوست کودکان آسیب برسانند.

فرش‌های دستباف که معمولاً هزینه بالایی هم دارند، بیشتر حالتی دکوری دارند و برای اتاقی که بسیار پر تردد است مناسب نیست. گبه هم یک نمونه‌ی فرش نامناسب دیگر برای اتاق کودکان است. این نوع قالی‌ها که تعداد گره‌های کمتری هم دارند، معمولاً دوام زیادی ندارند.

نکته مهم دیگر، در مورد وزن فرش است. ازآنجا که فرش اتاق کودک شما ممکن است به دفعات بالا به شستشو نیاز داشته باشد، پس دقت کنید که فرش سنگینی انتخاب نکنید. درواقع امکان جابه‌جایی فرش کودک بسیار بالاست و بهتر است فرش شما هر چه سبک‌تر باشد.

سخن پایانی در انتخاب فرش کودک

در این مقاله خواندید که حذف فرش از اتاق کودک چندان هم که به نظر می‌رسد انتخاب مناسبی نیست. چرا که کودکان به فضایی نرم و راحت نیاز دارند و از طرف دیگر، آسیب‌هایی که ممکن است به کف اتاق شما وارد شود، احتمالاً هزینه‌ی بیشتری به بار خواهد آورد. در خرید فرش کودک باید به کارایی آن، دوام، جنس و البته زیبایی آن‌ها توجه کنید. مسلماً شما به دنبال فرشی هستید که در عین بادوام بودن، راحتی را هم برای کودکان شما فراهم کند.

از طرف دیگر، قبل از خرید فرش کودک باید به این موضوع دقت کنید فرش انتخابی شما حساسیت‌زا نباشد. کودکان ممکن است در سنین پایین به چیزهای متعددی حساسیت بدهند. ازآنجاکه کودک زمان زیادی را در اتاق خود و به بازی روی فرش می‌گذراند، باید در نوع الیاف فرش بسیار دقت کنید.